دلایل آناژن افلوویوم

آناژن افلوویوم چیست؟ دلایل و درمان آن

همه ما افرادی را که پس از شیمی درمانی و پرتودرمانی دچار ریزش مو می‌شوند دیده‌ایم. درصد زیادی از موهای این افراد پس از مدتی شروع به ریزش می‌کند، این ریزش مو مثالی از الگوی ریزش مو آناژن افلوویوم است.

ریزش موی آناژن افلوویوم چیست؟

آناژن افلوویوم ناشی از یک آسیب حاد به فولیکول‌های مو توسط یک علت درون‌زا یا برون‌زا است که منجر به ریزش ناگهانی مو و تخریب ساختار آن می‌شود. ریزش موی ناشی از آناژن افلوویوم ممکن است در طی چند روز یا چند ماه اتفاق بیافتد و ساقه مو را بشکند یا حتی باعث ایجاد التهاب پوست شود.

خصوصیات ریزش موی آناژن افلوویوم
درصد ریزش مو آناژن
70تا80%
تعداد ریزش روزانه تار مو در آناژن افلوویوم
100 تا 300 تارمو
زمان بروز ریزش آناژن پس از بروز محرک
حدود 14 روز
درصد بیمارانی با ریزش موی موقت آناژن
90تا95%
درصد بیمارانی با ریزش موی دائمی آناژن
5 تا 10%
میانگین زمان لازم برای رشد مجدد
6 تا 12 ماه

علت‌ ریزش موی آناژن افلوویوم چیست؟

مهم‌ترین علت‌‌های آناژن افلوویوم شامل محرک‌هایی است مانند شیمی درمانی که در آن درمان با آنتی متابولیت و عوامل آلکیله کننده تجویز می‌شود. معمولا 14 روز پس از تجویز چنین داروهایی ریزش مو ایجاد می‌شود با این حال در بسیاری از موارد پس از قطع قرص موها مجددا رشد خواهند کرد. موارد زیر است‌:

علت آناژن افلوویوم
  • آناژن افلوویوم و داروهای مصرفی در شیمی درمانی: داروهایی که در شیمی درمانی تجویز می‌شوند باعث آناژن افلوویوم می‌شوند زیرا این داروها سلول‌های در حال تقسیم را که شامل سلول‌های موجود در فولیکول‌های مو نیز می‌شوند هدف قرار می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود که فولیکول‌های مو وارد فاز استراحت شده و موها دچار ریزش شوند.
  • آناژن افلوویوم ناشی از پرتودرمانی: پرتودرمانی هم که از اشعه ایکس با انرژی بالا برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند، ممکن است سلول‌های سالم را نیز تحت تاثیر قرار داده و باعث آسیب به فولیکول‌های سالم مو و ریزش آناژن شود.
  • ضعف سیستم ایمنی بدن و اختلالات خودایمنی: هنگامی که سیستم ایمنی دارای ضعف عملکردی باشد قادر به محافظت از فولیکول مو در برابر آسیب‌های احتمالی نیست و منجر به ریزش مو آناژن خواهد شد.
  • کم خونی، مشکلات تیروئید، داروها و استرس: مصرف برخی از داروهای ضد انعقاد، سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن و رتینوئیدها، استرس و مشکلات غده تیروئید می‌توانند منجر به آسیب فولیکولی و ریزش مو آناژن شوند.
  • قرار گرفتن در معرض سموم: قرار گرفتن در معرض بعضی سموم مانند آرسنیک و اسیدبوریک ممکن است به سلول‌های مو آسیب وارد کرده و باعث افلوویوم آناژن شود.
  • ژنتیک: گاهی ممکن است جهش‌های ژنتیکی خاص باعث افزایش حساسیت افراد در برابر برخی داروها شود و در نتیجه ریزش مو آناژن ایجاد کند. علاوه بر این، برخی از شرایط ژنتیکی نیز می‌توانند باعث عدم تعادل هورمونی شوند که خود منجر به آناژن افلوویوم خواهد شد.

علائم ریزش موی آناژن افلوویوم

هرچند تشخیص علائم اولیه آناژن افلوویوم به نظر متخصص پوست و مو بستگی دارد اما به طور کلی موارد زیر را می‌توان به عنوان علایم آناژن افلوویوم در نظر گرفت:

• ریزش موی ناگهانی و شدید: ریزش مو آناژن معمولا ناگهانی ایجاد و به سرعت ادامه می یابد تا اینکه نهایتا روی برس خود حجم زیادی از موی ریخته شده را می‌بینید یا اینکه زمانی که به حمام می‌روید متوجه ریزش شدید مو خواهید شد.
  • نازک شدن مو: یکی از نشانه‌های آناژن افلوویوم شکنندگی موهاست. آسیب‌های ناشی از آناژن افلوویوم به مو هم در ریشه و هم در ساقه مو قابل مشاهده است و باعث شکننده شدن موها خواهد شد.
  • تحریک پوست سر: یکی دیگر از علائم سندرم آناژن، خارش، سوزش و قرمزی پوست سر است.

حتما بخوانید : ریزش مو در خانم ها

درمان ریزش موی آناژن افلوویوم

اکنون بپردازیم به اینکه چگونه آناژن افلوویوم را درمان کنیم؟

• درمان PRP: یکی از راه‌های درمان آناژن افلوویوم PRP است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است زیرا یک روش غیرتهاجمی است. این روش شامل استخراج مقدار کمی خون از بدن بیمار و جداسازی برخی پلاکت‌ها است. این پلاکت‌ها در مرحله بعد با استفاده از کلرید سدیم فعال می‌شوند و توسط یک سوزن ظریف در نواحی لکه‌ها یا طاسی به پوست سر تزریق می‌شوند. با این روش، فاکتورهای رشد مو مستقیما به فولیکول‌های مو منتقل شده و آن‌ها را به چرخه رشد طبیعی خود بازمی‌گردانند.
  • کاشت مو: زمانی که ریزش مو دائمی آناژن به حدی رسید که باعث ایجاد لکه‌های طاسی روی سر شود دیگر تنها کاشت مو موثر است. کاشت مو یک گزینه عملی برای درمان آناژن افلوویوم است و پرپشتی سابق موها را برمی‌گرداند.
  • داروهای موضعی : انواع مختلفی داروی ریزش مو آناژن موجود است که به صورت موضعی به کار برده می‌شود مانند لوسیون ضد ریزش مو آناژن یا شامپو ریزش مو آناژن اما در میان آن‌ها دو نوع دارو اهمیت زیادی دارند:
  1. ماینوکسیدیل: این دارو یک داروی موضعی است که مورد تایید FDA و قابل تجویز هم برای زنان مبتلا به آناژن افلوویوم و هم مردان است.
  2. سیکلوسپرین: اگرچه هیچ مطالعه‌ای مبنی بر اثربخشی این دارو وجود ندارد اما یک درمان جایگزین برای ریزش مو به ویژه در مورد آناژن افلوویوم است.

حتما بخوانید :ماینوکسیدل

• تورنیکه پوست سر: این دستگاه یکی از روش‌های درمان ریزش موی آناژن پس از شیمی درمانی است که در امتداد خط مو قرار می‌گیرد تا جریان خون را به طور کامل مسدود کند. هرچند هنوز اثر تورنیکه در درمان ریزش آناژن کاملا از نظر علمی ثابت نشده است اما در برخی موارد این درمان نتایج مثبتی داشته است.
  • داروهای خوراکی: داروهای خاصی مانند کلسینیورین و کلسیپوتریول برای درمان آناژن افلوویوم تجویز می‌شوند. این داروها فقط شدت ریزش مو را کاهش می‌دهند و باعث رشد مجدد مو نخواهند شد. علاوه بر این، داروهای ضدبارداری خوراکی برای درمان ریزش مو آناژن افلوویم در زنان می‌تواند راه حل مفیدی باشد

آناژن افلوویوم ناشی از یک آسیب حاد به فولیکول‌های مو است که توسط یک علت درون‌زا یا برون‌زا ایجاد می‌شود و منجر به ریزش ناگهانی مو و تخریب ساختار آن می‌شود.

ریزش مو با انتهای سیاه بیشتر در اثر اختلالات خودایمنی، مصرف برخی داروها، عدم تعادل هورمونی، استرس یا کمبودهای تغذیه‌ای به وجود می‌آید.