کاشت ابرو به روش fut چگونه انجام می شود؟

مراحل کاشت ابرو به روش FUT| مزایا و عوارض

کاشت ابرو به روش FUT یکی از روش‌های جراحی‌ زیبایی برای ترمیم و رشد مجدد موهای ابرو در نواحی کم پشت یا نازک است. برای انجام پیوند مو به ابروها، روش‌های مختلفی (مانند روش FUE و FUT) وجود دارد که در آن گرافت‌های مو از ناحیه اهدا کننده برداشته شده (معمولاً فولیکول‌های موجود در نواحی بالای گوش و پشت سر به دلیل مقاوم بودن در برابر ریزش انتخاب می‌شوند) و به ناحیه ابروها پیوند زده می‌شوند. کاشت ابرو به روش FUT، تکنیکی است که در آن پزشک با دقت فولیکول‌های مو را از نوار باریک بریده شده از پوست پشت سر جدا کرده و در ناحیه ابروها پیوند می‌زند. روش FUT به دلیل ایجاد برش و استفاده از بخیه در ناحیه اهدا کننده، دوران نقاهت طولانی‌تری را (به دلیل بروز عوارض بیشتر) نسبت به سایر روش‌ها (مانند FUE) دارد. از این رو بیماران باید مراقبت‌های بیشتری را در دوره ریکاروی انجام دهند.

مراحل کاشت ابرو به روش FUT

مراحل کاشت ابرو به روش FUT، به شرح زیر می‎باشد:

مرحله ۱: مرحله برش نواری پوست از ناحیه اهدا کننده: در این مرحله پوست ناحیه اهدا کننده ضد عفونی شده و پزشک با استفاده از تیغ جراحی نواری باریک از پوست سر را جدا می‌کند. اندازه ضخامت و طول نوار به میزان گرافت‌های مورد نیاز و خاصیت ارتجاعی پوست بستگی دارد اما به طور کلی پزشکان از برداشت نوار پهن به دلیل ایجاد اسکار و کشیدگی بیش از حد پوست در ناحیه پشت سر خودداری می‌کنند. با برداشت این نوار، جراح محل برش را بخیه می‌زند. تخصص و مهارت پزشک در نحوه بخیه زدن، اهمیت بسزایی در کاهش احتمال ایجاد اسکار دارد.

مرحله ۲: مرحله استخراج گرافت‌ها از نوار پوستی: در قدم دوم از مراحل کاشت ابرو به روش FUT ، فرایند برداشت فولیکول‌های مو زیر میکروسکوپ‌های مخصوصی انجام می‌شود. این فرایند شامل حذف بافت‌های اضافی و جدا کردن فولیکول‌ها در گروه‌های کوچک ۱ تا ۴ عددی زیر میکروسکوپ است.

مرحله ۳: مرحله پیوند فولیکول‌های مو در ناحیه ابروها: پس از تزریق بی‌حسی موضعی در ناحیه ابروها، پزشک به منظور پیوند فولیکول‌های مو، برش‌های بسیار ریزی را در ناحیه ابروها ایجاد می‌کند. گرافت‌ها با توجه به الگوی ترسیم شده قبل از جراحی (متناسب با شرایط ابروها و نظر بیمار) به صورت جداگانه و دقیق در عمق و جهت مناسب کاشته می‌شوند. برش‌های ریز در ناحیه ابروها باید بسیار دقیق ایجاد شوند تا از آسیب رسیدن به سایر فولیکول‌های موجود در ناحیه ابروها جلوگیری شود.

روش fut کاشت ابرو

عوارض کاشت ابرو به روش FUT

برخی از عوارض روش کاشت ابرو به روش FUT کاملاً طبیعی بوده و به صورت موقت بروز می‌کنند. اما در صورت عدم انتخاب پزشک متخصص و با تجربه و همچنین عدم رعایت توصیه‌های مراقبتی و دارویی پزشک قبل و بعد از جراحی، ممکن است برخی عوارض جدی و خطرناک برای بیماران ایجاد شود. عوارض کاشت ابرو به روش FUT عبارتند از:

• تورم : این عارضه در روزهای ابتدایی دوران نقاهت به اوج خود رسیده و سپس فروکش می‌کند. برای بهبودی سریع‌تر این عارضه استفاده از داروها و کمپرس یخ مفید خواهد بود.
  • درد : بعد از کاشت ابرو، با از بین رفتن اثر بی حسی ممکن است بیمار در هر دو ناحیه اهدا کننده و پیوند ابروها احساس درد و ناراحتی داشته باشد. استفاده از داروهای مسکن تجویزی پزشک در کنترل دردها مفید خواهد بود.
  • التهاب و قرمزی دور فولیکول‌های کاشته شده : یکی از عوارض رایج بعد از روش FUT کاشت ابرو، قرمزی و التهاب در نواحی اهدا کننده و ابروها است.
  • خارش : عارضه خارش در نواحی اهدا کننده و پیوند ابرو، همزمان با شروع روند بهبودی ایجاد می‌شود که با استفاده از داروهای تجویزی توسط پزشک بهبود می‌یابد.
  • کبودی : یکی از رایج‌ترین عوارض کاشت ابرو با روش FUT، کبودی بعد از عمل است که بیشتر در اطراف چشم‌ها و ابروها مشاهده می‌شود.
  • خونریزی خفیف : بروز خونابه در ناحیه اهدا کننده و ابروها از محتمل‌ترین عوارض کاشت ابرو با روش FUT است.
  • ریزش موقتی : فولیکول‌های کاشته شده در ابروها بعد از کاشت، ممکن است دچار ریزش شوند. ( ریزش فولیکول های مو پس از جراحی کاشت ابرو به روش FUT ، عارضه‌ای طبیعی است که صرفاً ساقه‌های موهای کاشته شده ریخته می‌شوند و بعد از مدتی مجدداً رشد می‌کنند)
  • اسکار : به دلیل برداشت نواری پوست از پشت سر یا بالای گوش، بروز اسکار خطی در ناحیه اهدا کننده از عوارض کاشت ابرو با روش FUT خواهد بود.
  • پوسته‌ پوسته شدن ابروها : بعد از کاشت ممکن است ناحیه ابروها پوسته پوسته شوند که به مرور زمان این عارضه بهبود می‌یابد.
  • بی حسی موقت به دلیل آسیب جزئی اعصاب ناحیه تحت درمان : به مرور زمان این عارضه بی حسی از بین می‌رود.

عوارض جدی کاشت ابرو با روش FUT که باید به آن توجه داشت

بروز برخی از عوارض جدی کاشت ابرو با روش FUT می‌تواند نتایج جراحی را با مشکلات جدی روبرو کند. در صورت بروز این عوارض بیماران باید سریع به پزشک مراجعه کنند. این عوارض عبارتند از:

• عدم تقارن ابروها
  • خونریزی شدید
  • ایجاد اسکارهای کلوئیدی
  • آسیب عصبی دائمی

مزایای کاشت ابرو به روش FUT

در ذیل به برخی مزایای کاشت ابرو با روش FUT اشاره می‌شود:

• ایجاد نتایج طبیعی
  • ایجاد تقارن در ابروهای نامتقارن
  • عدم نیاز به بیهوشی عمومی (در اکثر بیماران صرفاً استفاده از بی حسی موضعی)
  • نتایج طولانی مدت (دائمی)
  • مقرون به صرفه بودن روش FUT در کاشت ابروها (از نوار پوستی برش خورده تعداد زیادی گرافت استخراج می‌شود).
  • افرایش اعتماد به نفس بیماران
  • مدت زمان کم انجام کاشت ابرو به روش FUTنسبت به روش‌های دیگر مانند روش FUE
  • ایجاد ابروهای پرپشت برای افراد دارای ابروهای نازک و کم پشت به دلیل امکان انتقال تعداد زیادی گرافت از نوار پوستی
  • عدم نیاز به وسایل آرایشی برای ابروها یا انجام تتوی ابروها
  • سالم ماندن فولیکول‌های میانی در برش ایجاد شده (تعداد زیادی از فولیکول‌های مو در نوار پوستی بریده شده سالم می‌مانند)
کاشت ابرو به روش fut

مراقبت های بعد از کاشت ابرو به روش FUT

بعد از کاشت ابرو با روش FUT، بیماران باید به منظور بهبودی سریع، کسب نتایج مطلوب و کاهش احتمال بروز عوارض بالقوه، اقداماتی را در دوران نقاهت انجام دهند. برخی از اقدامات و مراقبت‌های بعد از کاشت ابرو به روش FUT عبارتند از:

• بیمار باید برای بهبودی سریع‌تر استراحت کافی داشته باشد.
  • استفاده صحیح از داروهای تجویزی پزشک مانند داروهای آنتی‌بیوتیک و مسکن و داروهای ضد خارش در بهبودی بیماران نقش بسیار مهمی دارد. بیماران باید صرفاً داروهای تجویز شده توسط پزشک خود را استفاده کنند و از تغییر و یا استفاده خودسرانه از برخی داروها اکیداً خودداری کنند.
  • بیمار می‌تواند برای کاهش شدت برخی از عوارض مانند تورم و درد از کمپرس سرد در ناحیه تحت درمان استفاده کند.
  • بیماران باید در هنگام خواب و استراحت سر خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهند. این امر در کاهش عوارضی مانند تورم، التهاب، خونریزی و درد بسیار مؤثر است.
  • استفاده از رژیم غذایی مناسب و سرشار از ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی در بهبودی سریع بیماران نقش مهمی دارد.
  • بیمار باید تا زمان تعیین شده توسط جراح از انجام فعالیت‌های شدید خودداری کند.
  • رعایت توصیه‌های پزشک برای نحوه شستشو و تمیز کردن محل اهدا کننده و ابروها از بروز برخی عوارض مانند عفونت جلوگیری می‌کند.
  • بیماران باید از ناحیه اهدا کننده (محل بخیه‌ها) و ابروها در برابر هر گونه آسیبی محافظت کنند.
  • بیمار باید به منظور بررسی فرایند بهبودی در ملاقات‌های بعدی با پزشک حضور یابند. (در برخی موارد ممکن است پزشک برای بخیه زدن محل برش‌ها از نخ‌های بخیه غیر قابل جذب استفاده کند. در این صورت بیمار باید برای کشیدن بخیه‌ها به پزشک مراجعه کند. بخیه‌های قابل جذب نیازی به کشیدن ندارند و خود به خود بعد از مدتی جذب بدن می‌شوند).
  • بیماران باید از دستکاری ناحیه ابروها و کندن پوسته‌ها و کراست‌ها (یا ضایعات پوستی بر روی زخم‌های رو به بهبود ) خودداری کنند. این کار منجر به کنده شدن گرافت‌ها شده و ممکن است باعث بروز عفونت شود.
  • استفاده از لوازم آرایشی در ناحیه تحت درمان قبل از بهبودی کامل ممکن است خطر بروز عفونت را افزایش دهد. بنابراین بیماران تا زمان تعیین شده توسط جراح، باید از آرایش ابروها خودداری کنند.
  • بیمار باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید پرهیز کند. نور خورشید می‌تواند منجر به تشدید برخی عوارض و تغییر رنگ پوست ناحیه تحت درمان شود. پزشکان استفاده از کلاه و عینک آفتابی را برای محافظت از ابروها توصیه می‌کنند.
  • بیماران باید به منظور هیدراته نگه داشتن بدن، مایعات فراوان بنوشند.
  • خوردن بیش از اندازه برخی مواد غذایی مانند نمک به دلیل تشدید تورم و خونریزی در دوران نقاهت به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
  • بیماران باید برای جلوگیری از خونریزی از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین و ضد التهاب‌های غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و برخی مکمل‌های گیاهی خودداری کنند. (استفاده از این داروها قبل از جراحی نیز ممنوع است).
  • بیماران بهتر است برای بهبود گردش خون و بهبودی سریع، برخی از ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی آهسته را در برنامه روزمره خود بگنجانند.
  • بیماران باید از رفتن به استخر، سونا و جکوزی تا ۲ هفته خودداری کنند.

کاشت ابرو به روش FUT چقدر ماندگاری دارد؟

قبل از کاشت ابرو به روشFUT  پزشک متخصص باید دلایل اصلی ریزش ابروها را بررسی کند. چون در صورت وجود برخی بیماری‌ها مانند تریکوتیلومانیا (عادت بیمار به کندن موهای سر و ابروها) یا برخی بیماری‌های ژنتیکی، ممکن است موهای کاشته شده مجدداً دچار ریزش شوند و فرایند عمل کاشت ابروها بی ثمر باشد.

ماندگاری کاشت ابرو به روش FUT، بسته به عواملی مانند میزان مراقبت‌ از فولیکول‌های کاشته شده، سبک زندگی سالم (ورزش، عدم استعمال سیگار و نوشیدنی‌های الکلی و خواب کافی)، رژیم غذایی مناسب، تخصص و مهارت پزشک در پیوند گرافت‌ها، نوسانات هورمونی و رعایت دستورالعمل‌های بعد از کاشت ابروها متفاوت است. اما به طور کلی نتایج کاشت ابروها طولانی مدت و دائمی است.

میزان رشد موهای سر نسبت به موهای ابرو بیشتر و سریع‌تر است. بیماران باید در ماه‌های اول با توجه به سرعت رشد بیشتر فولیکول‌های کاشته شده، اقدام به کوتاه کردن ابروها کنند. به مرور زمان این فولیکول‌های کاشته شده متناسب با موقعیت‌ جدید خود به طور طبیعی و نرمال رشد می‌کنند.

در صورت کاشت ابروها توسط پزشک متخصص و با تجربه و همچنین رعایت کلیه دستورالعمل‌های قبل و بعد از جراحی توسط بیمار، کاشت ابرو به روش FUT، روشی ایمن و بی خطر در نظر گرفته می‌شود.

ماندگاری کاشت ابرو به روش FUT به موارد مختلفی مانند تخصص پزشک و رعایت دستورالعمل‌های بعد از عمل بستگی دارد. به طور کلی نتایج کاشت ابروها طولانی مدت و دائمی است.