بعد از کاشت ابرو چطور بخوابیم؟

بهترین روش خوابیدن بعد کاشت ابرو چیست؟

انجام کاشت ابرو یکی از گزینه های موثر برای رفع ریزش موهای ابروها در نظر گرفته می‌شود. اما این فرایند صرفاً با کاشت ابروها و ترک مرکز درمانی به اتمام نمی‌‌رسد. مراقبت‌های بعد از عمل به ویژه نحوه صحیح خوابیدن بعد از کاشت ابرو به اندازه جراحی کاشت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. روش صحیح خوابیدن بعد از کاشت صرفاً یک توصیه نبوده و رعایت آن بخش مهمی از بهبودی فرد و موفقیت پیوند کاشت ابروها است. خواب مناسب و کافی و روش صحیح خوابیدن بعد از کاشت ابرو، سالم ماندن گرافت‌ها و بهبودی موثر بیمار را تضمین می‌کند. برای آگاهی از تاثیر نحوه خوابیدن بر موفقیت کاشت ابرو و آشنایی با بهترین روش خوابیدن و استراحت بعد از کاشت ابروها با ما تا انتهای این مقاله همراه باشد.

اهمیت نحوه خوابیدن بعد از کاشت ابرو

برای تمامی افرادی که جراحی کاشت ابرو انجام می‌دهند، درک روش صحیح خوابیدن بعد از کاشت ابرو، بسیار مهم و ضروری است. چراکه خواب صحیح از نظر جراحان و تیم‌های مراقبتی، بخش مهمی از روند بهبودی برای هر روش جراحی پزشکی در نظر گرفته می‌شود. موقعیت و نحوه خوابیدن بیمار به طور مستقیم بر روی نتایج کاشت ابرو تاثیر می‌گذارد. به طور مثال استراحت کردن و قرار دادن سر در موقعیتی که به ناحیه تحت درمان فشاری وارد شود، می‌تواند منجر به اختلال در جریان خون و کنده شدن گرافت‌ها شود. این امر می‌تواند به شدت در تراکم و ظاهر کلی ابروها تاثیر گذاشته و منجر به اختلال در رشد مو یا نازک شدن قابل توجه تارهای ابرو ‌شود. علاوه بر این موارد، نحوه صحیح خوابیدن بعد از کاشت ابروها، در کاهش تورم، التهاب، درد و به حداقل رساندن خطر عفونت بسیار موثر و مفید است. به منظور محافظت از نتایج پیوند ابرو و پیشگیری از کنده شدن و ریزش فولیکول‌های ظریف و حساس کاشته شده، بیماران باید حداقل در ۵ روز ابتدایی دوره نقاهت خود، نحوه خواب خود را کمی تغییر دهند.

روش صحیح خوابیدن بعد از کاشت ابرو

تاثیر نحوه خوابیدن بعد از کاشت ابرو در ایجاد تورم

بعد از کاشت ابرو، در ناحیه تحت درمان مقداری تورم و التهاب ایجاد می‌شود. این عارضه طبیعی و موقتی است. نحوه صحیح خوابیدن بعد از کاشت ابرو، در کاهش تورم بسیار موثر است. بالا قراردادن سر از سطح قلب در هنگام خواب می‌تواند به کاهش تورم کمک کرده و خطر خونریزی یا تجمع مایع اضافی در ناحیه ابروها را به حداقل برساند. بالا نگه داشتن سر از سطح بدن منجر به کاهش فشار خون در اطراف پوست ناحیه تحت درمان و تسریع بهبودی فرد می‌شود. این مسئله در روزهای ابتدایی دوران نقاهت بسیار مهم است.

بعد از کاشت ابرو چطور بخوابیم؟

هفته اول بعد از کاشت، حساس‌ترین و مهم‌ترین دوره در نحوه صحیح خوابیدن بعد از کاشت ابرو است. در هفته نخست دوران نقاهت، فولیکول‌های پیوند شده در ناحیه ابروها در برابر جابجایی و وارد شدن فشار بسیار آسیب‌پذیر هستند. از این رو انتخاب یک وضعیت خواب مناسب برای محافظت از گرافت‌ها، بسیار ضروری است. برای کاهش خطر آسیب به پیوندها، خوابیدن در وضعیت نیمه عمودی راهکار بسیار خوبی است. در حالت ایده‌آل خوابیدن بر روی صندلی راحتی و لمیدنی (صندلی با قابلیت خواباندن) به دلیل داشتن قابلیت حفظ زاویه ثابت و کنترل شده، گزینه بسیار عالی در نظر گرفته می‌شود. همچنین در صورتی که بیمار به تخت‌های تنظیم شونده دسترسی داشته باشد، می‌تواند شیب تخت را در زاویه ۳۰ تا ۴۵ درجه قرار دهد. در صورت عدم دسترسی به این نوع صندلی‌ها و تخت‌ها، بیماران می‌توانند از چند بالش در زیر سر و پشت خود برای ایجاد شیب مورد نظر استفاده کنند. از این رو بالاتر بودن سر از سطح بدن، نه تنها به کاهش کشش گرانشی ایجاد کننده تورم کمک می‌کند، برای جلوگیری از تجمع مایعات در ناحیه پوست سر و بهبود گردش خون نیز مفید است.

نکات مهم برای خوابیدن بعد از کاشت ابرو

رعایت برخی نکات در کمک به یکپارچگی و محافظت از پیوند گرافت های ابرو بسیار مهم است. این موارد عبارتند از:

استفاده از بالش مناسب: انتخاب بالش مناسب می‌تواند در راحتی و سلامت کاشت ابروها بسیار مهم باشد. برخی از بالش‌ها بسیار نرم بوده و خاصیت فروروندگی دارند. از این رو بهتر است بیماران از بالش‌های فوم مموری ضخیم در زیر سر خود استفاده کنند. بیمار همچنین می‌تواند برای کاهش کمردرد از یک بالش در زیر زانوهای خود استفاده کند. به علاوه، برای قرار دادن گردن در وضعیت مناسب از بالش‌های مخصوص پشت گردن و یا حوله استفاده کنند.

اجتناب از تماس ناحیه تحت درمان: محافظت از وارد شدن فشار یا تماس مستقیم به ناحیه تحت درمان در طول شب بسیار مهم است. به پهلو خوابیدن بعد از کاشت ابرو ( ممکن است صورت بیمار بر روی بالش قرار گیرد) یا روی شکم، به دلیل احتمال وارد شدن فشار و آسیب به فولیکول‌های کاشته شده و افزایش تورم و درد ممنوع است. برای جلوگیری از چرخیدن به اطراف و خوابیدن به پهلو، بیمار می‌تواند از چند بالش در اطراف خود استفاده کند. بیماران باید صرفاً به پشت خوابیده و سر خود را بالاتر از سطح قلب قرار دهند.

به پهلو خوابیدن بعد از کاشت ابرو

خوابیدن در محیط خنک و معتدل: خوابیدن در محیط خنک و معتدل برای جلوگیری از تعریق و گرمای بیش از حد بسیار مهم است. در واقع، گرمای بیش از حد و تعریق با تحریک پوست ناحیه تحت درمان می‌توانند باعث ایجاد ناراحتی شده و خطر عفونت را افزایش دهند.

رعایت پاکیزگی محیط خواب: در طول دوران نقاهت برای جلوگیری از خطر عفونت بیماران باید مراقب تمیزی کامل تخت، روبالشی‌ و ملحفه‌های خود باشند. برای شستن این اقلام باید از مواد شوینده‌ای استفاده شود که منجر به آلرژی نشود.

خودداری از خاراندن و دستکاری ابروها: بیمار باید از دستکاری و وارد کردن فشار به ابروها در هنگام خواب اکیداً خودداری کند. این کار منجر به آسیب و جابجایی گرافت‌ها می‌شود.

خوابیدن به صورت انفرادی: در صورت امکان بهتر است بیمار بعد از کاشت ابرو به تنهایی بخوابد. احتمال وارد شدن ضربه به ناحیه تحت درمان توسط فرد دیگر یا حیوانات خانگی می‌تواند منجر به جابجایی و آسیب گرافت‌ها شود.

بنابراین بهترین روش خوابیدن بعد کاشت ابرو، خوابیدن بیمار به صورت طاق باز (به پشت) و بالاتر قرار دادن سر از سطح قلب (شیب ۳۰ تا ۴۵ درجه) در نظر گرفته می‌شود. این روش به کاهش تورم کمک کرده و از چرخش سر و آسیب رسیدن به گرافت‌ها جلوگیری می‌کند.

پس از عمل کاشت ابروها، برای کاهش عوارض جانبی مانند سر درد، سنگینی صورت، عفونت، تورم، درد و التهاب ناحیه تحت درمان و همچنین برای جلوگیری از کنده شدن و آسیب گرافت‌ها بیمار باید به صورت نشسته یا با شیب ۳۰ تا ۴۵ درجه بخوابد. کنده شدن گرافت‌ها به دلیل برخورد ابروها با بالش ممکن است منجر به ایجاد اسکار نیز بشود.

به منظور جلوگیری از تشدید و ایجاد برخی عوارض مانند ناراحتی، عفونت، هماتوم، جابجایی پیوند، سردرد، التهاب و تورم و تجمع مایعات در ناحیه تحت درمان، بیماران باید پس از کاشت ابروها به مدت چند روز به صورت طاق باز بخوابند. البته باید سر در راستای بدن قرار نگرفته و شیب ۳۰ تا ۴۵ درجه حفظ شود.

یکی از دستورالعمل‌های بسیار مهم و حیاتی برای کسب نتایج مطلوب بعد از پیوند گرافت های ابرو، نحوه خوابیدن بعد از کاشت ابرو است. خوابیدن بر روی شکم، پهلو و قرار دادن سر در راستای بدن با تشدید تورم، التهاب و اختلال در گردش خون می‌تواند منجر به عدم موفقیت عمل کاشت ابروها شود. بیماران باید با خوابیدن به صورت نشسته یا با رعایت شیب ۳۰ تا ۴۵ درجه به پشت بخوابند. این کار منجر به بهبود گردش خون در ناحیه تحت درمان، کاهش احتمال بروز برخی عوارض (مانند عفونت) و جلوگیری از تشدید تورم، درد و التهاب و جابجایی و کنده شدن گرافت‌ها می‌شود.