Search
Close this search box.
روش خوابیدن بعد از کاشت ریش

بهترین روش خوابیدن بعد از کاشت ریش چیست؟

فهرست محتوای مقاله

یکی از نگرانی‌های رایج بیماران بعد از کاشت ریش، نحوه خوابیدن بدون ایجاد اختلال در فرایند بهبودی است. به طور کلی روال فعالیت‌های روزانه بعد از کاشت ریش دچار کمی تغییر می‌شوند و این تغییرات کلیدی به سبب دستورالعمل‌ها و توصیه‌های مراقبتی و بهداشتی پس از جراحی کاشت رخ می‌دهد. یکی از مهمترین مراقبت‌ها پس از عمل کاشت ریش، وضعیت و نحوه خواب و استراحت بیمار است.

 از دلایل اهمیت نحوه خوابیدن بعد از کاشت ریش طبیعی می‌توان به محافظت از گرافت‌ها، کاهش عوارض جانبی کاشت و تسریع روند بهبودی بیمار اشاره کرد. در حقیقت فولیکول‌های پیوند شده در ناحیه ریش در روزها و هفته‌های نخست دوران نقاهت بسیار ضعیف و آسیب‌پذیر هستند. ریشه‌های این گرافت‌ها سست بوده و با وارد شدن فشار یا ضربه در هنگام خواب یا تماس با بالش ممکن از جای خود خارج شوند. از سوی دیگر مانند هر جراحی دیگر، جراحی کاشت ریش نیز با بروز برخی عوارض طبیعی و موقت در نواحی تحت درمان همراه است. از این رو شیوه خوابیدن اصولی بیمار می‌تواند منجر به کاهش عوارضی مانند تورم، درد، عفونت، التهاب و سروما ( توده متورم در نزدیکی برش جراحی که بصورت مایع شفاف زیر پوست تجمع می‌یابد ) شده و به تسریع روند بهبودی نیز کمک کند.

نحوه صحیح خوابیدن بعد از کاشت ریش

در هر روش پزشکی به ویژه جراحی کاشت ریش، خواب بخش مهمی از روند بهبودی را تشکیل می‌دهد. استراحت بعد از کاشت ریش بسیار مهم است، اما نحوه مراقبت و محافظت از گرافت‌ها نیز بسیار ضروری و حیاتی است. نحوه خوابیدن بعد از کاشت ریش به طور مستقیم بر نتایج کاشت تاثیر دارد. بیماران برای کاهش میزان آسیب به فولیکول‌های پیوند شده در ناحیه ریش، بهتر است از دستورالعمل پزشک خود تبعیت کنند. بهترین روش خوابیدن بعد از کاشت ریش به این صورت است که بیمار باید در هنگام استراحت به پشت و به صورت طاق باز خوابیده و سر خود را بالاتر از سطح قلب و در شیب ۳۰ تا ۴۵ درجه نگه دارد. برای این منظور می‌توان از صندلی‌های راحتی یا تخت‌های قابل تنظیم استفاده کرد. در صورت عدم دسترسی به این صندلی‌ یا تخت‌ها، بیمار می‌تواند از چند بالش در ناحیه پشت و زیر سر استفاده کند. همچنین برای جلوگیری از غلت زدن به پهلوها یا خوابیدن روی شکم، می‌توان از بالش در اطراف و زیر زانوها استفاده کرد. این شیوه خوابیدن در کاهش تورم و التهاب موثر بوده و همچنین از آسیب رسیدن به گرافت‌ها جلوگیری می‌کند.
نحوه صحیح خوابیدن بعد از کاشت ریش

نکات مهم در مورد نحوه خوابیدن بعد از کاشت ریش

رعایت و پایبندی به برخی نکات در کسب نتایج ایده‌آل و محافظت از گرافت‌ها بسیار مهم است. نکات مهم در خصوص نحوه خوابیدن بعد از کاشت ریش عبارتند از:

  • خودداری از هر گونه تماس ناحیه تحت درمان با بالش
  • رعایت شیب ۳۰ تا ۴۵ درجه‌ای (بالاتر قرار دادن سر از سطح قلب)
  • استفاده از روبالشی و ملحفه‌های تمیز: به منظور جلوگیری از تحریک و ایجاد حساسیت در ناحیه تحت درمان و ناحیه اهدا کننده شستشوی روبالشی و ملحفه‌ها باید با شوینده‌های ملایم انجام شود.
  • خودداری از خوابیدن به پهلو یا شکم (قرار دادن بالش در اطراف برای جلوگیری از غلت زدن)
  • استفاده از بالش‌های مناسب: استفاده از بالش‌های بسیار نرم مناسب نبوده و بهتر است از بالش‌های مخصوصی مانند بالش‌های فوم مموری برای این منظور استفاده شود. بالش‌های فوم مموری منجر به کاهش فشار به ناحیه سر، گردن و پشت و همچنین جلوگیری از تعریق بیمار می‌شود. تعریق به نوبه خود می‌تواند باعث خارش شده و به پیوندها آسیب وارد کند.
  • استفاده از بالش در زیر زانو برای جلوگیری از کمر درد و حفظ تعادل
  • استراحت در اتاق خنک و معتدل به همراه تهویه مطبوع به منظور جلوگیری از تعریق یا تحریک پوست
  • خوابیدن به صورت انفرادی: در صورت امکان فرد بهتر است بعد از کاشت ریش تنها بخوابد. احتمال وارد شدن ضربه به گرافت‌ها توسط فرد دیگر یا حیوانات خانگی و آسیب دیدن گرافت‌ها در حین خواب زیاد است.
  • خودداری از انجام حرکات و چرخش ناگهانی سر
  • داشتن چرت‌های کوتاه مکرر در طول روز و کاهش مدت زمان خواب شبانه: خواب طولانی مدت می‌تواند فشار روی پوست را افزایش داده و روند بهبودی را مختل کند.
  • حصول اطمینان از عدم ایجاد فشار بر نواحی اهدا کننده و ریش
  • استفاده از پدهای مخصوص یا پارچه بهداشتی برای تمیز نگه داشتن بالش: ترشح خونابه (میزان خونابه بسته به نوع روش کاشت ریش متفاوت است) در ناحیه اهدا کننده امری طبیعی در نظر گرفته می‌شود. این ترشحات به رنگ صورتی است. برای جلوگیری از کثیف شدن بالش و تمیز نگه داشتن آن، می‌توان از پد یا پارچه تمیز استفاده کرد.

حتما بخوانید : حمام بعد از کاشت ریش

چند روز بعد از کاشت ریش می توانم عادی بخوابم؟

پاسخ به این سوال به نوع تکنیک مورد استفاده در کاشت ریش، شرایط جسمانی و روند بهبودی بیمار بستگی دارد. فولیکول‌های کاشته شده در ناحیه ریش در ۱ تا ۲ هفته اول بسیار آسیب پذیر هستند و وارد شدن هر گونه فشار به ناحیه تحت درمان ممکن است منجر به آسیب و کنده شدن گرافت‌ها شود. از این رو به بیماران توصیه می‌شود که حداقل به مدت ۱۵ روز پس از کاشت ریش، از خوابیدن بر روی شکم و پهلو خودداری کنند. این بازده زمانی فرصت ترمیم را برای فولیکول‌های پیوند شده در ناحیه تحت درمان فراهم می‌کند.

سوالات متداول

به طور کلی پس از کاشت ریش به منظور دستیابی به نتایج مطلوب و ایده‌آل، بیماران باید برخی از دستورالعمل‌ها مانند نحوه خوابیدن صحیح را رعایت کنند. نحوه خوابیدن بیمار بعد از کاشت ریش ارتباط مستقیمی با نتایج کاشت دارد. تماس ناحیه تحت درمان با بالش می‌تواند به گرافت‌ها پیوند شده آسیب وارد کرده و منجر به کنده شدن آن‌ها شود. همچنین نحوه خوابیدن بیمار و بالاتر قرار دادن سر از سطح قلب منجر به کاهش فشار خون در ناحیه سر، تورم و التهاب شده و سرعت بهبودی را افزایش می‌دهد. از این رو بیماران باید به مدت حداقل ۱۵ روز به پشت و به صورت طاق باز خوابیده و سر خود را به کمک چند بالش بالاتر از سطح قلب نگاه دارند.

مشاوره رایگان بگیرید!

برای دریافت مشاوره رایگان از متخصصین کلینیک کافیه فرم زیر رو تکمیل کنید

عجله دارید؟ تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *