کاشت مو ناموفق

علائم کاشت مو ناموفق چیست؟

چرا در برخی موارد کاشت مو ناموفق است و از نتیجه کار راضی نیستیم؟ چه کسی مقصر است؟ آیا شرایط ما مناسب کاشت مو نیست یا اینکه پزشک تخصص کافی ندارد؟ با شناخت همه موارد دخیل در عدم موفقیت کاشت مو می‌توانیم ریسک پذیری این عمل را کاهش دهیم.

کاشت مو طبیعی در تهران

علائم کاشت موی ناموفق

آیا می‌دانید چند درصد از عمل‌های کاشت مو با عدم موفقیت همراه هستند؟ طبق آمارهای موجود این درصد بسیار ناچیز و چیزی حدود 5 تا 10 درصد است اما شناخت علائم و دلایل همان درصد کم نیز ما را در بالا بردن شانس موفقیت مان در کاشت مو یاری می‌کند.

شانس موفقیت کاشت مو

شاید برای شما هم جالب باشد که یک نمونه کاشت موی ناموفق چه علائمی ممکن است داشته باشد. مشاهده عکس کاشت موی ناموفق در ایجاد تصور ما از عدم موفقیت کاشت مو بسیار کمک کننده است. به طور کلی، برخی از نشانه‌ها و علائم کاشت مو ناموفق شامل موارد زیر هستند:

• برداشت بیش از حد از بانک مو: یکی از نشانه‌های کاشت ناموفق مو برداشت زیاد از بانک مو است که می‌تواند باعث ایجاد لکه و جای زخم روس پوست در ناحیه اهدای مو شود. دلیل آن هم عدم تجربه جراح است که نمی‌تواند تشخیص دهد چه تعداد گرافت باید از بانک موی هر فرد یا یک بانک موی ضعیف برداشت کند.
  • ایجاد جای زخم زیاد: استفاده از ابزارهای نامناسب و تکنیک ضعیف کاشت ممکن است منجر به ایجاد جای زخم در ناحیه گیرنده شود. به طور معمول، اسکارهای ناشی از کاشت مو با گذشت زمان بهبود می‌یابند اما اگر کاشت مو به روش اشتباهی انجام گیرد ممکن است جای زخم ظاهر نامناسبی داشته باشد یا حتی به مرور زمان بدتر شود.
  • خط مو با ظاهر غیرطبیعی: قبل از انجام جراحی، جراحان خط مو را روی پوست بیمار طراحی کرده و به او نشان می‌دهند که خط مو پس از کاشت تقریبا در کجا قرار می‌گیرد. اگر پزشک در طراحی خط مو تجربه نداشته باشد ممکن است خط مو صاف یا کج شود یا حتی زاویه‌ای متناسب با رشد موهای قبلی نداشته باشد.
  • رشد ضعیف مو: اگر جراح از گرافت‌های مو که به منظور کاشت مو آماده شده‌اند به خوبی مراقبت نکند، گرافت‌ها آسیب دیده و پس از کاشت به درستی رشد نخواهند کرد. البته رشد نامناسب مو ممکن است ناشی از عدم مراقبت صحیح پس از کاشت مو نیز باشد.
  • عفونت پوست سر: استفاده از ابزار جراحی غیربهداشتی، محیط کاشت مو استریل نشده یا سهل‌انگاری در مراقبت بعد از کاشت می‌تواند باعث ابتلا به عفونت پوست سر در فرد شود.

حتما بخوانید : کاشت مو آقایان

دلایل کاشت مو ناموفق

ترمیم کاشت مو ناموفق

آگاهی از دلایل بالقوه کاشت مو ناموفق به شما در تصمیم گیری بهتر در طول مسیر کاشت مو کمک خواهد کرد. طیف مختلفی از عوامل می‌توانند باعث شکست کاشت مو شوند. در اینجا 5 دلیل اصلی که احتمال عدم موفقیت کاشت مو را به دنبال دارند باهم بررسی می‌کنیم.

• عدم پذیرش پیوند مو:

پیوندها در برخی از بیماران ممکن است به خوبی پیوند نخورده و به راحتی جدا شوند. این وضعیت می‌تواند منجر به التهاب فولیکول مو شود و باعث از بین رفتن نتایج کاشت شود.

• واجد شرایط نبودن برای کاشت مو:

سلامت عمومی شما و وضعیت خاص موهای شما به شدت بر نتیجه عمل کاشت مو تاثیرگذار است. مهم‌ترین شرایط لازم برای کاشت مو، داشتن ناحیه اهداکننده مو سالم یا همان بانک موی مناسب، سن کمتر از 65 سال و عدم ابتلا به بیماری‌های خونی خاص یا هموفیلی است. سلامت گرافت‌های موی بانک تاثیر مستقیمی در موفقیت کاشت موی شما دارد و اگر شرایط لازم را نداشته باشید باعث کاهش ماندگاری موهای کاشته شده و حتی ریزش آن‌ها خواهد شد. عامل سن نیز در موفقیت کاشت مو بسیار مهم است زیرا گاهی  بعد از یک سن خاص الگوی ریزش مو تغییر می‌کند.

• انتظارات غیرواقعی:

همانطور که گفته شد نتیجه جراحی شما به شرایط خاص شما و موهای‌تان بستگی دارد. اگر به درستی شرایط و محدودیت‌های خود را بشناسید انتظارات معقولی از نتیجه کاشت موی خود خواهید داشت. پیش از انجام کاشت مو جراح شما می‌تواند شما را از آنچه بعد از کاشت قرار است توقع داشته باشید و همچنین در مورد تصورات غیرواقعی آگاه کند. برای مثال اگر مقدار زیادی گرافت مو برای اهدا یا بانک موی مناسبی نداشته باشید ممکن است بعد از کاشت مو امیدی به تراکم موی بالا نباشد.

• مراقبت نادرست بعد از کاشت مو:

گاهی نیز علت کاشت ناموفق مو به دلیل عدم مراقبت صحیح از موهای کاشته شده است.

پیروی از دستورات جراح بعد از عمل کاشت مو بخش جدایی ناپذیر یک کاشت موی موفق است. مراقبت مناسب باید به گونه‌ای باشد که حداکثرمراقبت لازم از فولیکول‌ها در آن گنجانده شود زیرا تا 2 هفته هنوز فولیکول‌ها کاملا سست هستند و کوچکترین ضربه یا تماسی آن‌ها را از جای خود خارج می‌کند. شما نیاز دارید همه باید و نبایدهای کاشت مو را از جراح خود بپرسید که دچار هیچ اشتباهی نشوید. تنظیم وضعیت خواب بعد از کاشت مو، نحوه دوش گرفتن و همه فعالیت‌های روزمره شما باید طبق اصول خاصی باشد و تا حد ممکن نیز از قرار گرفتن در معرض نور شدید آفتاب اجتناب کنید.

• عدم تجربه جراح و انتخاب نادرست کلینیک:

از آنجایی که کاشت مو یک عمل محبوب در میان بسیاری از افراد است بسیاری از کلینیک‌ها و جراحان اقدام به ارائه خدمات کاشت مو کرده‌اند در حالی که ممکن است تجربه کافی در این کار نداشته باشند و به حد کافی ماهر نباشند. گاهی نیز مشکل از عدم تجربه نیست بلکه کلینیک کاشت مو مجهز به همه ابزارهای لازم برای پیوند مو نیست و امکان استفاده از تکنیک‌های جدید کاشت مو را ندارد. بنابراین در انتخاب جراح و کلینیک کاشت موی مناسب باید کاملا دقت کنید تا بتوانید نتایج رضایت بخشی را انتظار داشته باشید.

حتما بخوانید :  درصد موفقیت کاشت مو

عوارض کاشت مو ناموفق

هر یک از علائم کاشت مو اگر ماندگار شوند و نسبت به بهبود آن اقدام نشود ممکن است وضعیت را بدتر کرده و عوارض جبران ناپذیری روی پوست سر یا سلامت کلی بدن داشته باشد. به همین دلیل هم باید پس از مشاهده هر گونه زخم شدید، عفونت پوست یا ایجاد کیست روی پوست سر حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر فرآیند کاشت مو ناموفق باشد، چه باید بکنیم؟

متاسفانه هر یک از دلایل ناموفق بودن کاشت مو که پیش‌تر گفته شد ممکن است باعث شوند که ما تجربه ناخوشایندی از کاشت مو داشته باشیم. به هر حال ترمیم کاشت موی ناموفق امکان پذیر است و به این بستگی دارد که مشکل عدم موفقیت کاشت مو از کجا ناشی شده است و شدت آن چقدر است. به هر حال راه‌های مختلفی مانند میکروپیگمنتیشن سر، کاشت موی مجدد یا استفاده از انواع داروها برای برطرف کردن مشکل کاشت وجود دارند.

برای میزان عدم موفقیت کاشت مو تقریبا از 5% تا 10% است، بنابراین، به ندرت پیش می‌آید که کاشت مو ناموفق باشد و به همین دلیل یک جراحی کم خطر به شمار می‌رود. به طور کلی عوارض کاشت موی ناموفق هم بسیار موقتی هستند و با مراقبت صحیح پس از زمان کوتاهی از بین می‌روند.

هر یک از دلایل ناموفق بودن کاشت مو مانند عدم تجربه جراح، برداشت زیاد از بانک مو یا مراقبت نادرست از موهای کاشته شده ممکن است شانس موفقیت عمل را کاهش دهد به همین دلیل اولین قدم در یک کاشت موی موفق انتخاب درست جراح کاشت و کلینیک کاشت مو مجهز است.

ترمیم کاشت موی ناموفق بسته به نوع مشکل و شدت مشکل کاشت مو متفاوت است. روش‌هایی مانند میگروپیگمنتیشن، استفاده از دارو یا جلسات تکمیلی برای رفع مشکل کاشت مو می‌توانند عوارض و مشکلات ناشی از کاشت مو را برطرف کنند.