دلیل ورم سر بعد از کاشت مو

ورم سر بعد از کاشت مو | علت و روش درمان آن

تورم سر  و صورت بعد از کاشت مو به ویژه در نواحی پیشانی و پلک از پیامدهای رایج جراحی کاشت مو طبیعی است و کاملا طبیعی و بهبود یافتنی است، با این حال که ورم بعد کاشت همیشه هم اتفاق نمی‌افتد اما ممکن است کنجکاو باشید که علت تورم سر بعد از کاشت مو چیست؟ یا اینکه برای جلوگیری از ورم سر بعد از کاشت مو راهکاری وجود دارد یا خیر؟ و در آخر چگونه ورم بعد از کاشت مو را از بین ببریم؟ با ما باشید تا به همه این پرسش‌ها پاسخ مناسبی بدهیم.

دلایل ورم سر بعد از کاشت مو

هرچند تورم سر بعد از کاشت مو کاملا طبیعی است و معمولا به خودی خود برطرف خواهد شد اما شناخت علل تورم می‌تواند مدیریت درمان تورم را برای بیمار آسان‌تر کند. علاوه براین، پیروی از دستورالعمل‌های بعد از کاشت مو که جراح توصیه می‌کند نیز در کنترل تورم بسیار موثر هستند. به‌طورکلی، مهم‌ترین علل تورم بعد از کاشت شامل موارد زیر است:

• برش‌های جراحی: در جراحی کاشت مو، برش‌های ریزی روی پوست سر برای کاشت گرافت ایجاد می‌شوند. ایجاد چنین برش‌هایی می‌تواند منجر به ضربه و التهاب بافتی شوند که بدن با ایجاد تورم به این التهاب پاسخ می‌دهد.
  • بیهوشی: مواد استفاده شده در بی‌حسی موضعی کاشت مو می‌تواند باعث ایجاد تورم در بافت‌های اطراف پوست و پیشانی شود.
  • احتباس مایعات: پس از عمل ممکن است مایعات در زیر پوست محبوس شده و باعث ایجاد ورم شوند که معمولا بعد از چند روز برطرف می‌شود.
  • واکنش التهابی: پاسخ التهابی طبیعی بدن به جراحی باعث تورم می‌شود. به این صورت که در هنگام عمل، سیستم ایمنی بدن با افزایش جریان خون در محل کاشت، به جراحی پاسخ می‌دهد که باعث ایجاد ورم در این محل خواهد شد.
دلایل ورم سر بعد از کاشت مو

ورم پس از کاشت مو در کدام نواحی ایجاد می‌شود؟

ورم بعد از عمل کاشت مو ممکن است ناحیه اهداکننده مو را نیز درگیر کند و باعث ریزش مو در این قسمت شود. البته ورم پشت سر بعد از کاشت مو در اغلب موارد کاملا موقتی است و موهای ریخته شده ناشی از آن نیز در عرض چند هفته مجددا شروع به رشد خواهند کرد.

علائم تورم بعد از کاشت مو و شدت ورم

علائم ورم بعد کاشت مو که ممکن است 2 تا 4 روز پس از عمل ظاهر شوند بیشتر در اطراف پیشانی و پلک‌ها قابل مشاهده خواهند بود. این تورم معمولا خفیف است و در 5 درجه زیر دسته‌بندی می‌شود:

• تورم درجه صفر: بدون هیچ‌ گونه ورم
  • تورم درجه 1: ورم بعد از کاشت مو فقط در قسمت بالایی پیشانی است.
  • تورم درجه 2: ورم در هر دو قسمت فوقانی و تحتانی پیشانی دیده می‌شود.
  • تورم درجه 3: تورم در اطراف چشم‌ها و گونه‌ها وجود دارد.
  • تورم درجه 4: زمانی که اطراف هر دو چشم کبود شده باشد.

دقت کنید که اگر ورم بعد از کاشت مو به درجه 3 یا 4 برسد ممکن است بیمار برای مدتی نتواند چشمان خود را باز نگه دارد. اما حتی در موارد شدید هم کاهش ورم سر بعد از کاشت مو به خودی خود اتفاق می‌افتد.

ورم سر بعد از کاشت مو

روش های کاهش ورم بعد از کاشت مو

اگرچه تورم بعد از کاشت تا حدی طبیعی است و نیازی به درمان ندارد، راهکارهایی وجود دارند که با انجام آن‌ها می‌توانید تورم را زودتر از بین ببرید و آن را کنترل کنید:

• مصرف صحیح و به موقع داروها: مصرف منظم داروهای ضدالتهابی که پزشک تجویز می‌کند در کاهش تورم نقش زیادی دارد.
  • عدم فعالیت‌های سنگین بدنی: انجام هر گونه فعالیت بدنی بعد از کاشت مو می‌تواند تورم را تشدید کند. به همین دلیل، به بیماران توصیه می‌شود که بعد از جراحی تا حد امکان سر خود را بالا نگاه دارند و از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنند.
  • نوشیدن آب فراوان برای درمان ورم صورت بعد از کاشت مو: نوشیدن آب زیاد به دفع مایعات و سموم اضافی از بدن بیمار کمک می‌کند و باعث کاهش ورم خواهد شد.
  • خوردن آناناس: آناناس غنی از ویتامین C و دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قوی است. بنابراین خوردن این میوه می‌تواند نقش زیادی در تولید کلاژن، بهبود زخم، بازسازی پوست و بهبود التهاب بدن داشته باشد.
  • استفاده از کمپرس برای درمان ورم صورت بعد از کاشت مو: کمپرس سرد را روی پیشانی و ناحیه اطراف خط مو قرار دهید. دمای سرد به انقباض عروق خونی در ناحیه متورم و به حداقل رساندن التهاب کمک زیادی می‌کند.

آیا ورم بعد از کاشت مو خطرناک است؟

به هر حال ایجاد ورم بعد از کاشت موی سر ممکن است فرد را نگران کند ولی توجه نمایید که چنین ورمی کاملا طبیعی است. تورمی که بعد از کاشت مو پیشانی و چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهد ممکن است چند روز پس از کاشت مو رخ دهد.

اگر چه تورم ممکن است حتی گاهی به قدری زیاد باشد که باعث ناراحتی در میدان دید و بینایی فرد شود اما اصلا خطرناک نیست و بعد از گذشت چند روز به خودی خود بهبود می‌یابد. در صورتی که ورم سر بعد از کاشت مو شدت زیادی داشت و مدت زمان زیادی طول کشید ممکن است نشانه وجود عفونت باشد به ویژه زمانی که با چرک، درد یا خارش همراه باشد. به هر حال اگر ورم 1 تا 2 هفته بعد کاشت ادامه یافت حتما با پزشک خود اطلاع دهید.

تورم سر بعد از کاشت مو کاملا طبیعی است و پس از چند روز خود به خود بهبود می‌یابد.

رفع ورم سر بعد از کاشت مو معمولا 1 هفته بعد از عمل اتفاق می‌افتد اما اگر به هر دلیلی  ورم بعد از کاشت مو بعد از گذشت 1 الی 2 از بین نرفت باید حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

برطرف شدن ورم بعد از کاشت مو تقریبا 3 الی 7 روز طول می‌کشد.

بله، در برخی از بیماران بعد از کاشت مو، صورت نیز دچار تورم خواهد شد که جای نگرانی ندارد.

مصرف مایعات، سبزیجات تازه، میوه‌هایی مانند آناناس می‌تواند رشد موهای کاشته شده را بهبود بخشد.

ورم صورت بعد از کاشت مو به دلیل تجمع مایعات و واکنش التهابی طبیعی سیستم ایمنی بدن در پاسخ به عمل جراحی است.