لوگو کلینیک آسمان

22702530 - 021

Search
Close this search box.
مراقبت های بعد از کاشت ریش و سبیل

۷ هشدار مهم در مراقبت‌های بعد از کاشت ریش و سبیل

فهرست محتوای مقاله

آیا اخیراً جراحی کاشت ریش انجام داده اید؟ اگر بله! به زودی ریش دلخواهی خواهید داشت که همیشه آرزویش را داشتید. با این حال، دستیابی به مطلوب‌ترین و ایده‌آل‌ترین نتایج مستلزم رعایت و انجام مراقب های بعد از کاشت ریش و سبیل است. اکثر متقاضیان کاشت ریش همواره نگرانی‌های مشترکی در خصوص مراقبت‌های بعد از کاشت مانند طریق شستشوی ریش، نحوه خوابیدن بدون وارد شدن آسیب به گرافت‌ها و زمان مناسب برای شروع فعالیت‌های ورزش و شدت آن‌ها دارند. برای رفع نگرانی‌ها و یافتن پاسخ مناسب به پرسش‌های خود در خصوص مراقبت‌ های بعد کاشت ریش با ما تا انتهای این مقاله همراه باشد.

مراقبت های بعد کاشت ریش

مراقبت های بعد از کاشت ریش طبیعی شامل موارد زیر می باشند که نیاز است برای کسب نتایج مطلوب به دقت انجام شوند؛

مراقبت های بعد از کاشت ریش و سبیل
مراقبت های لازم بعد از کاشت ریش و سبیل

خودداری از قرار گرفتن در معرض نور خورشید

از مهمترین مراقبت های بعد از کاشت ریش و سبیل، اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. پس از عمل کاشت ریش طبیعی، بیماران باید به مدت چند هفته از قرار گرفتن ناحیه تحت درمان در معرض نور خورشید خودداری کنند. نور خورشید می‌تواند به ناحیه تحت درمان آسیب رسانده و باعث تشدید برخی عوارض پس از جراحی مانند تورم، درد، خونریزی و تغییر رنگ پوست شود. بنابراین توصیه می‌شود که بیماران در دوران نقاهت سعی کنند در خانه بمانند. اگر بنا به هر شرایطی فرد مجبور به بیرون رفتن در زیر نور خورشید شود، باید برای محافظت از ناحیه تحت درمان از کلاه استفاده کند. علاوه بر این، پس از زمان تعیین شده توسط پزشک بیمار باید در هنگام بیرون رفتن از کرم‌های ضد آفتاب با SPF بالا استفاده کند.

خودداری از وارد کردن فشار، دستکاری و لمس بی مورد ریش

روزهای ابتدایی پس از کاشت ریش ممکن است به دلیل وجود لکه‌های خون خشک شده، دلمه‌ها، قرمزی و التهاب برای بیماران بسیار چالش برانگیز باشد. از مراقبت های بعد کاشت ریش، خودداری از لمس، خاراندن، ماساژ و دستکاری ناحیه ریش است. ایجاد دلمه یک عارضه بسیار طبیعی پس از سوراخ شدن پوست صورت برای پیوند گرافت‌ها است. بیماران باید از کندن پوسته‌ها اکیداً خودداری کنند و اجازه دهند که دلمه‌ها به طور طبیعی پوسته پوسته شوند. در این مرحله احساس گزگز یا خارش در نواحی پیوند شده طبیعی است، اما باید از خاراندن پوست ناحیه تحت درمان خودداری شود. بیماران باید به یاد داشته باشند که خاراندن و تحریک پوست ناحیه تحت درمان علاوه بر آسیب به گرافت‌ها می‌تواند منجر به بروز عفونت شود.

زمان مناسب تراشیدن ریش بعد از کاشت ریش

پس از کاشت ریش بیماران باید از تراشیدن یا حتی کوتاه کردن ریش خود با قیچی اکیداً خودداری کنند. فولیکول‌های کاشته شده در هفته‌های ابتدایی بعد از کاشت بسیار حساس و شکننده هستند و تراشیدن یا کوتاه کردن می‌تواند منجر به جابجایی یا کنده شدن گرافت‌ها شود. بیماران باید تا زمان تعیین شده توسط پزشک از تراشیدن ریش خود خودداری کنند. در هنگام اصلاح ریش پس از صلاحدید پزشک، بیمار باید به آرامی و بدون وارد کردن فشار و کشیدن فولیکول‌ها پیوندی، ریش خود را اصلاح و کوتاه کند.

عکس مراقبت بعد از کاشت ریش

حتما بخوانید : اصلاح ریش بعد از کاشت

خودداری از استعمال دخانیات و نوشیدن مشروبات الکلی

استعمال دخانیات و نوشیدن الکل می‌تواند منجر به اختلال در روند بهبودی بیمار شود. مواد شیمیایی موجود در سیگار می‌تواند با انقباض رگ‌های خونی، جریان خون را در ناحیه تحت درمان کاهش داده و از بهبودی و رشد موهای ریش جلوگیری کند. پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند که تا ۴ هفته پس از کاشت ریش از استعمال دخانیات خودداری کنند.

از سوی دیگر الکل می‌تواند منجر به کم آبی بدن، افزایش فشار خون و تضعیف سیستم ایمنی شود و با داروهای تجویز شده پس از جراحی تداخل ایجاد کند. بنابراین بیماران باید تا ۵ روز بعد از عمل از نوشیدن الکل خودداری کنند.

حفظ سبک زندگی سالم بعد از کاشت ریش

از مراقبت های بعد از کاشت ریش می‌توان به حفظ سبک زندگی سالم اشاره کرد. بیمار باید بعد از کاشت رژیم غذایی متعادل و سالمی داشته باشد. غذاهای غنی از پروتئین، آهن، ویتامین‌های C، A و E برای رشد سالم ریش بسیار مهم و ضروری هستند. در صورت تجویز بیوتین یا هر مکمل دیگر برای رشد ریش توسط پزشک، بیماران باید تا زمان مقرر از آن‌ها استفاده کنند.

از سوی دیگر انجام ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی برای بهبود گردش خود در ناحیه ریش، مدیریت سطح استرس، داشتن خواب منظم و کافی و نوشیدن آب و مایعات فراوان به منظور هیدراته نگه داشتن بدن می‌تواند در تسریع روند بهبودی نقش بسیار مهمی را ایفا کند.

خوابیدن بعد از کاشت ریش

یکی از مهمترین مراقبت ‌های بعد از کاشت ریش، نحوه صحیح خوابیدن است. پس از کاشت ریش برخی عوارض مانند تورم و التهاب در ناحیه تحت درمان بروز می‌کند. برای کاهش این عوارض و پیشگیری از تشدید آن‌ها بیمار باید در هنگام استراحت و خواب سر خود را بالاتر از سطح بدن و در زاویه ۴۵ درجه قرار دهد. بیماران باید از خوابیدن روی شکم و به پهلو خودداری کنند. همچنین باید به منظور جلوگیری از عفونت در ناحیه تحت درمان از ملحفه‌ها، روبالشی‌ها و بالش‌های تمیز و استریل استفاده شود.

مراقبت بعد کاشت ریش

خودداری از انجام فعالیت‌های سنگین و ورزش‌های شدید

انجام فعالیت‌های سنگین و ورزش‌های شدید می‌تواند باعث ایجاد فشار بر روی فولیکول‌های پیوند شده در ناحیه ریش شود. با انجام فعالیت‌های ورزشی متابولیسم و فعالیت سلولی افزایش یافته و این امر منجر به تحریک تولید سبوم و عرق می‌شود. تعریق ناشی از ورزش می‌تواند پوست ناحیه تحت درمان را تحریک کرده و محیط مرطوبی را در اطراف فولیکول‌های پیوند شده ایجاد کند. بنابراین شرایط ایده‌آلی برای رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها فراهم می‌شود. از این رو احتمال بروز عفونت بعد از کاشت افزایش می‌یابد. بنابراین بیماران باید تا زمان تعیین شده توسط پزشک از انجام ورزش‌های شدید و خم شدن برای برداشتن وسایل سنگین خودداری کنند. بیمار می‌تواند یک برنامه ورزشی سبک را تا ۲ هفته بعد از جراحی شروع کند. انجام تمرینات شدید صرفاً باید پس از حداقل ۴ هفته آغاز شوند.

استفاده از کمپرس سرد

یکی از مراقبت های بعد از کاشت ریش استفاده از کمپرس سرد است. در روزها ابتدایی دوران نقاهت استفاده از کمپرس سرد در اطراف ناحیه پیوند می‌تواند منجر به کاهش تورم، التهاب، درد و خونریزی شود. بیماران باید توجه کنند که کمپرس سرد را به طور مستقیم بر روی ناحیه ریش قرار نداده و از پارچه یا حوله استریل دور کمپرس استفاده کنند.

خودداری از بازگشت سریع به محل کار

بیماران باید پس از کاشت ریش حداقل ۳ روز در منزل استراحت کنند. استراحت کافی در تسریع بهبودی و طی کردن راحت دوران نقاهت بسیار مفید است. به طور کلی از جنبه زیبایی پزشکان توصیه می‌کنند که بیمار تا بازگشت به محل کار ۱ هفته صبر کند. دلیل این امر قرمزی، التهاب و تورم در ناحیه ریش است.

خودداری از پوشیدن لباس‌های تنگ

در چند روز ابتدایی دوران نقاهت بیماران باید به منظور کاهش احتمال وارد شدن آسیب، جابجایی و کنده شدن گرافت‌ها از لباس‌های گشاد و ترجیحاً زیپ‌دار یا دکمه‌دار استفاده کنند. تیشرت‌ها، سویشرت‌ها و ژاکت‌ها می‌تواند در هنگام پوشیدن و در آوردن منجر به کنده شدن گرافت‌ها شوند.

مراقبت ها بعد از کاشت ریش

خودداری از رنگ کردن ریش‌ها

بیمار نمی‌تواند حداقل ۱ ماه پس از کاشت ریش موهای ریش خود را رنگ کند. مواد شیمیایی موجود در رنگ‌های مو می‌توانند منجر به عدم موفقیت کاشت ریش و ریزش گرافت‌ها شوند.

خودداری از شنا کردن

از مراقبت ‌های بعد کاشت ریش می‌توان به اجتناب از شنا کردن اشاره کرد. به طور کلی پس از کاشت ریش بیماران باید بین ۲ تا ۴ هفته از شنا کردن در استخر و آب دریا و رودخانه اکیداً خودداری کنند. البته این مدت زمان بسته به نظر و صلاحدید پزشک و شرایط جسمانی بیمار ممکن است متغیر باشد. شنا کردن می‌تواند منجر به وارد شدن فشار به ناحیه تحت درمان (به دلیل برخی تکنیک‌های غواصی و فنون شنا مانند شیرجه زدن ) و افزایش احتمال بروز عفونت پس از کاشت ریش شود. همچنین بیماران باید از قرار گرفتن در محیط‌های گرم و مرطوب مانند سونا و جکوزی نیز تا زمان تعیین شده توسط پزشک خودداری کنند.

خودداری از زدن ماسک صورت

برخی افراد برای پوشاندن تورم، قرمزی، خونریزی و دلمه‌ها در ناحیه اهدا کننده در پشت سر یا ناحیه ریش و افزایش اعتماد به نفس ممکن است از ماسک یا سر پوش استفاده کنند. بیماران حداقل در ۱۰ تا ۱۴ روز اول بعد از کاشت باید از پوشیدن ماسک یا سر پوش اکیداً خودداری کنند. این کار می‌تواند منجر به کنده شدن، جابجایی و شکستن گرافت‌ها شود.

خودداری از مصرف داروهای رقیق کننده خون

یکی از مهمترین مراقب ‌های بعد از کاشت ریش و سبیل، خودداری از مصرف برخی داروها است. بیماران باید از مصرف داروهای رقیق کننده خون و ضد التهاب‌های غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن، برخی مکمل‌های دارویی (ویتامین E) و گیاهی خودداری کنند. مصرف این داورها احتمال خونریزی را افزایش می‌دهد. بیمارانی که به دستور پزشک از این قبیل داروها استفاده می‌کنند، برای قطع و مصرف دوباره این داورها باید با پزشک خود مشورت کنند.

حتما بخوانید : عوارض بعد از کاشت ریش

تغذیه بعد از کاشت ریش

تغذیه کاشت ریش قبل و بعد از آن بسیار مهم است زیرا سلامت مو به طور مستقیم با مواد مغذی بدن در ارتباط است. واکنش اولیه بدن به هر مشکلی در سیستم ایمنی بدن به ویژه کمبود غذا می‌تواند خود را در کوتاه‌ترین زمان با ریزش مو نشان دهد. اغلب اوقات بین کمبود ویتامین، مواد معدنی، سوءتغذیه و ریزش ریش ارتباط مستقیمی وجود دارد. با آگاهی از نقش تغذیه در ریزش ریش می‌توان دریافت آنچه پس از کاشت ریش می‌خوریم تا چه حد بر موهای ریش و سبیل موثر خواهند بود. به همین منظور در زیر لیستی از غذاهای مفید بعد از کاشت ریش و سبیل را آورده‌ایم:

  • پروتئین‌‌های ضروری لازمه رشد ریش و سبیل بعد از کاشت هستند:

بعد از کاشت پروتئین‌هایی مانند گوشت ماهی، مرغ و تخم مرغ را حتما به مقدار کافی مصرف کنید زیرا پروتئین نقش اساسی در تشکیل ساختار موهای جدید دارد. دقت کنید که تا حد امکان از پروتئین بدون چربی استفاده کنید.

  • دانه‌های روغنی حاوی روغن طبیعی مفید برای رشد ریش هستند:

انوع دانه‌های روغنی مانند گردو، بادام و روغن زیتون دارای چربی‌ مثبت برای رشد مو هستند و مصرف آن‌ها باعث تغذیه بهتر فولیکول موهای جدید خواهد شد.

  • سبزیجات و میوه‌‌های تازه بهترین منبع ویتامین برای رشد ریش بعد کاشت هستند.

سبزیجاتی با برگ سبز و تازه، انواع میوه‌‌ها را تهیه کنید و در کنار وعده‌های غذایی خود یا به عنوان میان وعده مصرف نمایید.

  • نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب بعد از کاشت ریش و سبیل بسیار مهم است همچنین باید به دستورالعمل‌هایی که پزشک‌تان در اختیار شما قرار می‌دهد توجه کافی داشته باشید.

ریش های پرپشت با کلینیک آسمان
کاشت ریش و سبیل طبیعی در تهران
ریش های پرپشت با کلینیک آسمان
کاشت ریش و سبیل طبیعی در تهران

شست و شو بعد از کاشت ریش

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراقبت‌های بعد از کاشت ریش و سبیل نحوه شست و شوی محل پیوند موها است. بعد از کاشت ریش و سبیل محل پیوند موها دارای التهاب و قرمزی است، حتی ممکن است زخم‌هایی ریز نیز در این قسمت مشاهده شود که کار شست و شو را کمی دشوار می‌کند. علاوه بر این تا 3 روز اصلا نباید اجازه دهید آب به محل پیوند مو برسد. از این رو تا چند روز مراقبت از ریش و سبیلی که تازه کاشت شده‌اند کمی سخت است. بهتر است در شست و شوی بعد از کاشت ریش نکات زیر را رعایت کنید:

  • بین 3 تا 5 روز از رسیدن آب به موهای جدید ریش و سبیل خودداری کنید. البته در این مدت می‌توانید به حمام رفته و بدن‌تان را بشویید اما ناحیه پیوند مو نباید خیس شود.
  • پس از چند روز می توانید با استفاده از یک ظرف کوچک روی موهای جدید ریش و سبیل به آرامی آب بریزید و با محلول یا شامپوی مخصوص بعد کاشت کمی شست و شو کنید. توجه کنید که این کار باید کاملا با احتیاط انجام شود که هیچ آسیبی به فولیکول موهای جدید وارد نشود.
  • از استفاده از شوینده‌های معطر و مواد آرایشی حساسیت‌زا در محل کاشت ریش و سبیل خودداری کنید.

داروهای لازم بعد از کاشت ریش

بعد ازهر درمانی لازم است دارو مصرف کنیم، کاشت ریش نیز نوعی درمان است بنابراین بخشی از مراقبت بعد از کاشت ریش و سبیل این است که بدانیم چه دارویی مصرف کنیم و چه مصرف نکنیم. برخی از انواع داروهایی که بعد از کاشت ریش و سبیل باید مصرف کنید شامل موارد زیر است:

  • آنتی بیوتیک:

مهم‌ترین دارویی که پزشک شما بعد از کاشت ریش تجویز می‌کند انواع آنتی بیوتیک است که در جلوگیری از عفونت نقش مهمی دارند. آنتی‌بیوتیک‌ها را معمولا 3 تا 5 روز بعد از کاشت باید مصرف کنید که دچار برخی عوارض بعد از کاشت مانند انواع عفونت‌های پوستی نشوید.

  • داروهای مسکن:

مصرف انواع داروهای مسکن بعد از کاشت ریش کمک می‌کند که درد کمتری را تجربه کنید. البته تجربه درد در کاشت ریش و سبیل به موارد بسیاری مانند تجربه جراح، روش کاشت مو و آستانه تحمل درد بیمار دارد که در صورت لزوم پزشک‌تان مسکن مناسب را با توجه به شرایط شما برای‌تان تجویز خواهد کرد.

  • مصرف قرص و دارو‌های مکمل:

استفاده از برخی مکمل‌ها و ویتامین‌ها مانند ویتامین C ، زینک و روی بعد از کاشت ریش و سبیل کمک می‌کند که مواد مغذی لازم برای رشد موهای کاشته شده بهتر تامین شوند و زودتر به بهبودی دست یابید.

سوالات متداول

یکی از مهم‌ترین نکات مراقبت از ریش بعد از کاشت نحوه شست و شو است. دقت کنید که برای شست‌و‌شوی موهای جدید ریش باید 3 تا 5 روز صبر کنید و پس از این زمان با ملایمت کافی محل پیوند مو را شست‌و‌شو دهید.

نکته مهم دیگر در مراقبت بعد کاشت ریش این است که تا چند روز نباید فعالیت بدنی شدید داشته باشید. هر گونه فعالیتی که منجر به تعریق پوست شود باعث ایجاد جرم روی پوست ناحیه پیوند مو می‌شود و از آنجایی که تا چند روز امکان شست و شوی صورت وجود ندارد ممکن است زخم‌های کوچکی که در محل کاشت ریش و سبیل ایجاد شده دچار عفونت شوند.

مشاوره رایگان بگیرید!

برای دریافت مشاوره رایگان از متخصصین کلینیک کافیه فرم زیر رو تکمیل کنید

عجله دارید؟ تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط