ریزش سکه ای ریش

ریزش سکه ای ریش +روش های پیشگیری و درمان

ریزش سکه‌ای ریش نوع خاصی از ریزش مو است که همان‌طور که از نامش پیداست بر روی موهای قسمت ریش تاثیر می‌گذارد. معمولاً، ناحیه کچلی بر روی قسمتی از ریش‌ها به طور ناگهانی ظاهر می‌شود.

این اتفاق در واقع یک بیماری خودایمنی است، بدین معنی که سیستم ایمنی بدن خود انسان به صورت اشتباه به سلول‌های سالم بدن حمله می‌کند که در این مورد، این سلول‌های بی‌گناه، فولیکول‌های مو هستند.

دلایل ریزش سکه‌ای ریش چیست؟

همان‌طور که گفتیم این بیماری یک بیماری خودایمنی است که فولیکول‌های مو توسط خود بدن دچار حمله می‌شوند. معمولاً ریزش موی این چنینی به صورت قسمت‌های دایره‌ای شکل کوچک خود را نشان می‌دهد که عمدتاً در نواحی خط فک دیده می‌شوند، اگرچه که حتی ممکن است به دلیل ابتلا به این بیماری شخص تمام ریش‌های خود را هم از دست بدهد.

این ریزش مو ممکن است تنها در ناحیه صورت باقی بماند و یا به دیگر مکان‌های بدن مانند سر و بدن سرایت کند. در حالی که دلیل دقیق رخ دادن این اتفاق همچنان نامشخص هستند، اما معمولاً استرس‌های روانی و فیزیکی را به این نوع طاسی‌ها نسبت می‌دهند. ژنتیک هم ممکن است در این زمینه نقشی داشته باشد چرا که این اتفاق در بین کسانی که در بستگان خود افرادی دارای طاسی، آسم یا آلرژی‌های مختلف دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

داشتن بستگانی که دارای شرایط خودایمنی هستند ریسک ابتلای شما به ریزش سکه‌ای ریش را افزایش می‌دهد. این موارد شامل دیابت نوع 1، لوپوس و پسوریازیس می‌شود. ویروس‌ها، باکتری‌ها و داروهای خاصی هم وجود دارند که می‌توانند تحریک کننده این موضوع باشند.

حتما بخوانید : علت خارش ریش

علائم ریزش سکه‌ای ریش

پیش بینی نحوه رشد و ایجاد ریزش سکه‌ای ریش کار سختی است. ریزش مو ممکن است به طور ناگهانی رخ دهد، ممکن است طی چندین روز یا حتی چندین هفته هم به طول بیانجامد.

قسمت‌های طاس شده به صورت تکه‌های دایره‌ای شکل که معمولاً به اندازه یک سکه هستند خود را نشان می‌دهند و در صورتی که موهای بیشتری از دست برود، این دایره‌ها ممکن است به یکدیگر برخورد کنند. همچنین موهای دور این طاسی‌های دایره‌ای شکل ممکن است سفید باشند.

ممکن است قبل از این که قرار باشد موهای صورت خود را از دست بدهید، احساس خارش یا درد در این نواحی داشته باشید. معمولاً پوستی که در معرض دید است سالم به نظر می‌آید اگرچه که ممکن است احساس بد و زمختی داشته باشد. بعضی از افراد قرمزی، التهاب و سوزش پوست در نواحی طاس شده را احساس می‌کنند.

تشخیص بیماری

تشخیص این بیماری به عهده دکتر یا درماتولوژیست است. گاهی اوقات این تشخیص را می‌توان با نگاه کردن به ریزش مو و نمونه‌هایی از مو زیر میکروسکوپ انجام داد.

ممکن است افراد برای شناسایی عفونت یا شرایط سلامتی مانند بیماری خودایمنی نیاز به بایوپسی موی سر یا آزمایش خون داشته باشند. ممکن است فرد تحت آزمایش برای شناسایی شرایط دیگری که منجر به ایجاد ریزش مو می‌شوند، مانند عفونت‌های قارچی یا ناهنجاری‌های تیروئیدی، مورد آزمایش قرار بگیرند.

علت ریزش سکه ای ریش

درمان ریزش سکه‌ای ریش مردان

در حالی که تا کنون درمان قطعی برای این معضل پیدا نشده است، اما می‌توانید این بیماری و علائم آن را مدیریت کنید.

با استفاده از شیوه‌های بهبود بخشی ممکن است موهایتان دوباره برگشته و باقی بماند، اما همیشه امکان دوباره ریختن آن هم وجود دارد. ممکن است میان این دو فاز گفته شده سال‌ها فاصله بیافتد. همچنین امکان دارد که موها به صورت قسمت قسمت دوباره دربیایند.

ممکن است موها به همان شکلی که بودند دوباره رشد کنند، اما همچنین این امکان هم وجود دارد که با بافت یا رنگ کاملاً متفاوتی نسبت به گذشته دوباره ظاهر شوند. بعضی اوقات هم موها به هیچ وجه به صورت کلی دوباره رشد نخواهند کرد.

روش‌های درمانی مختلف نتایج مختلفی را با توجه به بیمار در پی دارند. این موضوع به مقدار ریزش موی بیمار، سن وی و فاکتورهای دیگر بستگی دارد.

هدف از این روش‌های درمانی جلوگیری از حمله سیستم ایمنی و تشویق موها به رشد دوباره است. به صورت کلی، روش‌های درمانی در صورتی که کمتر از 50 درصد موهای خود را از دست داده باشید، موثرتر هستند.

ریش های پرپشت با کلینیک آسمان
کاشت ریش و سبیل طبیعی در تهران
ریش های پرپشت با کلینیک آسمان
کاشت ریش و سبیل طبیعی در تهران

حتما بخوانید : درمان ریزش ریش

دارو ریزش سکه ای ریش

داروهای مختلفی را می‌توان برای ریزش موی ریش استفاده کرد، مانند موارد زیر:

• کورتیکواستروئیدها: کورتیکواستروئیدها داروهای ضد التهابی هستند که برای سرکوب سیستم ایمنی استفاده می‌شوند. معمولاً آن‌ها را به صورت موضعی یا تزریقی استفاده می‌کنند.
  • دیفن‌سیپرون: این دارو را بر روی قسمت‌های دچار طاسی شده اعمال می‌کنند. این دارو باعث ایجاد یک واکنش آلرژیک به همراه سرخی، ورم و خارش می‌شود. با این اتفاق سیستم ایمنی فریب خورده و گلبول‌های سفید را به سطح پوست می‌رساند تا التهاب را کاهش داده و فولیکول‌های مو را فعال نگه دارد. نتیجه گرفتن از این داروها ممکن است تا سه ماه به طول بیانجامد.
  • ماینوکسیدیل: ماینوکسیدیل یک داروی موضعی است که جریان خون فولیکول‌های مو را افزایش می‌دهد تا رشد بیشتری داشته باشند. زمانی که از ماینوکسیدیل استفاده می‌کنید فولیکول‌های مو به صورت مکرر وارد فاز آناژن چرخه رشد می‌شوند و در واقع زمان رشد را طولانی‌تر می‌سازند. از ماینوکسیدیل موضعی معمولاً برای درمان ریزش سکه‌ای ریش در مردان استفاده می‌شود. در صورتی که روزانه مصرف شود، می‌تواند سرعت رشد دوباره مو را افزایش داده و ضخامت موها در نواحی که تحت تاثیر ریزش موی خودایمنی قرار گرفته است را افزایش دهد.
  • آنترالین: این یک روغن یا پماد است که معمولاً برای درمان پسوریازیس استفاده می‌شود. از این دارو بر روی نواحی دچار طاسی شده به صورت روزانه یک بار استفاده کرده و 30 دقیقه تا چند ساعت می‌گذارند که بماند. این دارو پوست را تحریک کرده و منجر به رشد مو می‌شود. نتایج استفاده از این دارو معمولاً بین 8 تا 12 هفته قابل مشاهده هستند.

حتما بخوانید : علت سفید شدن ریش

درمان خانگی ریزش سکه ای ریش

راه‌های درمانی خانگی هم برای ریزش سکه ای ریش وجود دارد. بیشتر تاثیر این روش‌ها بر روی ریزش سکه‌ای ریش در واقع حرف و حدیث است و کاملاً ثابت شده نیست، اما در هر صورت ارزش امتحان کردن با توجه به شرایطی که بیمار در آن قرار دارد را خواهد داشت.

سیر

قابلیت‌های درمانی طبیعی سیر می‌توانند برای بهبود علائم ریزش سکه‌ای ریش مثمر ثمر باشند. در حالی که تحقیقات رسمی مبنی بر تاثیرگذاری سیر بر روی ریزش سکه‌ای ریش وجود ندارد، اما یک تحقیق کوچک در سال 2007 میلادی نشان داد که استفاده از ژل سیر می‌تواند در درمان این بیماری موثر واقع شود.

افرادی که از ژل سیر به همراه پماد کورتیکواستروئید استفاده کردند علائم بهبود یافته قابل توجهی را نسبت به کسانی که تنها از پماد کورتیکواستروئید استفاده کردند، از خود نشان دادند.

ویویسکال (Viviscal)

این یک ماده معدنی طبیعی است که شامل عصاره Marine است. این ماده می‌تواند منجر به رشد مو در افرادی شود که موهای نازک شونده‌ای دارند و معمولاً اثر خود را در بازه حداقل 6 ماهه نشان می‌دهد.

این ماده با ایجاد سلول‌های جدید و تقویت سلول‌های کنونی فعالیت می‌کند. تحقیقات رسمی مبنی بر اثربخشی حتمی این ماده بر روی ریزش سکه‌ای ریش وجود ندارد اما تحقیقات نشان می‌دهند که این ماده می‌تواند در افزایش رشد مو کمک کند.

در سال 2016 تحقیقاتی در مورد تاثیرات یک ماده معدنی مشابه این ماده انجام شد. زمانی که از این ماده به مدت 6 ماه استفاده شود، به نظر می‌تواند رویش مو را افزایش داده و ریزش موها در مردانی که موهای نازک دارند را کاهش دهد.

درمان ریزش سکه ای ریش

روی و بیوتین‌ها

داشتن رژیم سالمی که شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رویش مو است اهمیت بسیار زیادی دارد. اضافه کردن مواد معدنی می‌تواند به شما روی و بیوتین بیشتری برساند که نتیجه آن رشد موها و جلوگیری از ریزش آن‌هاست.

پزشکان پیشنهاد می‌کنند که روزانه 30 میلی گرم روی، 3 میلی گرم بیوتین، 200 میلی گرم ویتامین C و بیشتر از 1 میلی گرم فولیک اسید استفاده کنید. بیشتر اوقات تمامی این مواد معدنی را به صورت یکجا می‌توان در قرص‌های ویتامینه یافت.

مواد طبیعی دیگری هم هستند که گفته می‌شود می‌توانند به درمان ریزش مو و مخصوصاً ریزش سکه‌ای مو کمک کنند، اما هنوز تحقیقات جامعی بر روی میزان تاثیرگذاری آن‌ها انجام نشده و بنابراین بهتر است که تنها در این قسمت از آن‌ها نام ببریم و در صورتی که صلاح دیدید می‌توانید آن‌ها را نیز برای درمان ریزش مو در صورت تمایل امتحان نمایید.

• جوانه گندم
  • آلوئه‌ورا
  • روغن بادام، نارگیل یا کرچک
  • روغن‌های گیاهی مانند اسطوخودوس، رزماری یا گرانیوم
  • روغن ماهی
  • پروبیوتیک‌ها

حتما بخوانید :  کاشت ریش و سبیل دائمی

داشتن ریزش سکه‌ای ریش جای نگرانی از لحاظ سلامتی برای بیمار ندارد، اما همان‌طور که واضح است می‌تواند از لحاظ روحی برای فرد آسیب زننده باشد. ریزش مو می‌تواند چالش برانگیز باشد مخصوصاً در صورتی که به دیگر نقاط بدن نیز سرایت کند.

هر نگرانی که داشته باشید، به یاد داشته باشید که این اتفاق کاملاً طبیعی است. سعی کنید که این احساسات را بدون هیچ قضاوتی تجربه کنید. در زمان درگیری با این معضل بهتر است که اول از همه با خود مهربان باشید.

در صورتی که این موضوع بر روی سلامت روان شما تاثیر می‌گذارد، سعی کنید که از یک تراپیست کمک بگیرید چرا که قرار گرفتن در محیط حرفه‌ای ممکن به شما در کنار آمدن با این تجربه کمک زیادی بکند.

در صورتی که به این نتیجه رسیدید که ریزش سکه‌ای ریش بر روی کیفیت زندگی شما تاثیر گذاشته است یا می‌خواهید بدانید که چه چیزی منجر به ایجاد آن شده است، بهتر است که به یک دکتر یا درماتولوژیست مراجعه نمایید. آن‌ها می‌توانند میزان شدت علائم شما را تشخیص دهند، عوامل غیرمستقیمی که بر روی ایجاد این حالت تاثیرگذار هستند را شناسایی کنند و یک برنامه درمانی مشخص را ارائه کنند.

ریزش سکه‌ای ریش سلامت شما را در خطر قرار نمی‌دهد، اما ممکن است از لحاظ روحی به شما آسیب بزند. روش‌های درمانی مختلف را امتحان کنید تا ببینید آیا یک یا چندتا از آن‌ها می‌توانند راه حلی برای شرایط‌تان باشند یا خیر.

از آن‌جایی که این شرایط چالش برانگیز هستند، شرایطی را برای خود ایجاد کنید که بهترین مراقبت را از خود داشته باشید. سعی کنید به بهترین شکل شرایط را مدیریت کرده و یک لایف استایل سالم را برای خود ایجاد کنید.